بسم الله الرحمن الرحیم
شاید برای همه سوال شده باشد که خداوند چرا ما را خلق کرد؟ خوشبختانه خداوند جواب این سوال را در قرآن داده است:
«ما خَلَقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلّا لِیَعبُدُونَ» (ذاریات/56)
من نیافریدم جنّ و انس را مگر برای اینکه مرا بندگی و عبادت کنند.
هدف از خلقت، عبادت و بندگی خداست. اما سوالی که پیش میآید این است که این عبادت چگونه است؟ ویژگیهای آن چیست؟ امام رضا علیه السلام در حدیثی شریف اصل و اساس عبادت خداوند متعال را بیان فرمودهاند:
«اَوَّلَ عِبادَةِ اللهِ مَعرِفَتُه» اساس و پایه بندگی خداوند شناخت اوست» (توحید صدوق، باب التوحید و نفی التشبیه، ح2)
این سخن شریف نشان میدهد که برای عبادت خداوند باید نسبت به او معرفت (شناخت) داشته باشیم. اما چگونه؟ آیا اثبات وجود خداوند همان معرفت است؟ آیا اعتراف به برتری خداوند کافی است؟ آیا منظور شناخت ذات خداست؟
در مطالب بعدی منظور از معرفت خداوند را بررسی خواهیم کرد، ان شاءالله.
یا علی مددی
شاید برای همه سوال شده باشد که خداوند چرا ما را خلق کرد؟ خوشبختانه خداوند جواب این سوال را در قرآن داده است:
«ما خَلَقتُ الجِنَّ و الإنسَ إلّا لِیَعبُدُونَ» (ذاریات/56)
من نیافریدم جنّ و انس را مگر برای اینکه مرا بندگی و عبادت کنند.
هدف از خلقت، عبادت و بندگی خداست. اما سوالی که پیش میآید این است که این عبادت چگونه است؟ ویژگیهای آن چیست؟ امام رضا علیه السلام در حدیثی شریف اصل و اساس عبادت خداوند متعال را بیان فرمودهاند:
«اَوَّلَ عِبادَةِ اللهِ مَعرِفَتُه» اساس و پایه بندگی خداوند شناخت اوست» (توحید صدوق، باب التوحید و نفی التشبیه، ح2)
این سخن شریف نشان میدهد که برای عبادت خداوند باید نسبت به او معرفت (شناخت) داشته باشیم. اما چگونه؟ آیا اثبات وجود خداوند همان معرفت است؟ آیا اعتراف به برتری خداوند کافی است؟ آیا منظور شناخت ذات خداست؟
در مطالب بعدی منظور از معرفت خداوند را بررسی خواهیم کرد، ان شاءالله.
یا علی مددی
آخرین نظرات